Dnes je pondelok, 19.november 2018, meniny má: Alžbeta
Čas čítania
3 minutes
Zatiaľ prečítané

Učiteľka základnej školy: Známky sú len signálom, čo je a čo nie je v poriadku

január 27, 2017 - 09:57
Už o pár dní sa budú v školách odovzdávať polročné vysvedčenia. Učiteľky Márii Pavlovičovej sme sa spýtali na to, či je koniec školského roka pre deti stresujúcim obdobím, či sú dnešní rodičia ambiciózni a aká je správna motivácia detí k dobrým výsledkom v škole.

učiteľka základnej školy Mária Pavlovičová

Blíži sa koniec prvého polroku v škole a žiaci dostávajú vysvedčenie. Ide pre dieťa o obzvlášť stresujúce obdobie?

Na prvom stupni nejde až o taký veľký stres alebo strach z vysvedčenia, pretože väčšina žiakov dosahuje dobré výsledky. Učitelia prihliadajú na snahu žiakov a nie na aritmetický priemer. Vždy to pre žiaka musí  byť motivujúce. Z mojich skúseností nemajú s vysvedčením taký problém deti, ale ich rodičia.

Takže ak dieťa dostane dvojku na vysvedčení, čo na to ambiciózny rodič?

V prvom rade nevie objektívne ohodnotiť svoje dieťa. V známke sa odzrkadľuje celý polrok práce na hodinách. Rodičia sú častokrát nekritickí a spamätajú sa, až keď je neskoro. Raz mi dokonca jedna mamička povedala, že ak nedám dieťaťu jednotku, berie ho preč zo školy. Pokiaľ sa dieťa samé nesnaží opraviť si známku, je nefér voči ostatným spolužiakom prilepšiť mu ju. Mám známych po celom svete, no nikde rodičia nevstupujú do kompetencií učiteľa tak ako u nás. Ale našťastie sú aj „normálni“ rodičia.

Čomu by sa mal rodič pri hodnotení vysvedčenia vyhnúť?

Pokiaľ aj majú deti horšie výsledky v škole, rodičia by si mali s nimi sadnúť a otvorene sa porozprávať o tom, čo im v škole nejde, a čo naopak ide. Pokiaľ im je známe, že dieťa urobilo všetko, čo mohlo, a aj tak to nevyšlo, treba vyzdvihnúť snahu a vyjadriť spokojnosť. Určite sa treba vyhnúť bitke a nahnevanosti. Sama mám dve dospelé deti a nikdy som ich nehrešila za známky.

ram_1580.jpg

Foto: 
Ramon Leško

Mal by rodič dozerať na to, či a ako sa dieťa učí?

Rodičia by sa mali pravidelne učiť s prvákmi, a keď si s nimi nastavia určité pravidlá, môžu prenechať učenie aj na samotné deti. Musia však neustále  kontrolovať to, či si dieťa plní svoje povinnosti. Dôležitý je pravidelný režim, ale ani vtedy nie je zaručené, že žiak bude  v škole úspešný. Sú však aj prípady, keď sú rodičia až príliš nároční na svoje ratolesti. Stalo sa mi, že mamička chcela mať zo žiaka „športovú hviezdu“ a vyžadovala od neho aj perfektný priemer v škole. Niekedy sa to jednoducho nedá. Buď bude vynikať v škole alebo vo svojom hobby. Oboje sa stáva len pri pár výnimkách.

Rodičia často pristupujú aj k radikálnym fyzickým trestom. Stretli ste sa aj vy s niečím podobným počas vašej praxe?

Za mojej tridsaťročnej praxe som sa s ničím podobným nestretla. Dokonca som nechala dve deti opakovať ročník. Rodičia občas dajú sem-tam „výchovnú“, ak syn či dcéra priveľmi vystrkuje rožky, ale za vysvedčenie, to nie. Raz jedna mamička doniesla svojmu synovi cez prestávku nejaké veci a videla ho, ako sa bije so spolužiakom, na čo okamžite zareagovala -  medzi dverami mu jednu pleskla. (smiech) Ten chlapec bol trochu problémový a nosil domov poznámky, ale nejako to jeho rodičia neriešili až do momentu, keď ho videli v „akcii“.

ram_1603.jpg

Foto: 
Ramon Leško

Avšak čo by mal robiť rodič v prípade, že výsledky jeho dieťaťa v škole sú nedostačujúce...Aká je správna motivácia detí k dobrým výsledkom v škole?

Určite by sa rodičia mali deťom viacej venovať, ale po každej stránke: mali by zobrať deti do prírody, zahrať sa s nimi, spoločne niečo robiť, no najmä rozprávať sa s nimi, pripraviť sa s nimi na vyučovanie. Tiež rodičom odporúčam menej nervozity a viac dôslednosti. Taktiež by rodičia nemali brať učiteľa ako nepriateľa. My učitelia sa naozaj snažíme, a veľmi by sme ocenili, keby nás rodičia počúvali a akceptovali. Posledná rada odo mňa, známky sú len signálom, čo je a čo nie je v poriadku. Zlá známka by nemala znamenať katastrofu. Deti musia poznať výhry aj prehry, aby boli pripravení do života. A motivácia ? Dnešné deti sú materialisti, takže mnohé za dobré známky dostanú to, po čom túžia – zvieratko, hru, mobil,... Myslím si, že je to v poriadku,  pokiaľ sa to nepreháňa, účel svätí prostriedky. Vlastný príklad rodiča, jeho postoje, zamestnanie,  úprimný vzťah s dieťaťom je omnoho dôležitejšie.

Mnohí ľudia sa prikláňajú k tomu, žeby polročné vysvedčenie malo byť iba ústne a predišlo by sa zbytočnému stresu u detí. Aký je váš názor?

Stres je to najmä pre nás, pretože veľa učiteľov nechce deťom ublížiť, ale spravodlivo im prideliť známky. To isté nás čaká aj na konci roka. Neviem, či to je dobré tlačiť toľko papierov. (smiech) Ale je to istým spôsobom ukončenie jednej etapy. Žiak by sa mal nad sebou zamyslieť a v druhom polroku lepšie využiť všetky šance.  Napríklad ja to robím tak, že deťom „požičiavam“ dobré známky. Ak majú nerozhodnú, prikloním sa k tej lepšej známke, ale na oplátku od nich chcem, aby sa ten ďalší polrok viac snažili. Pokiaľ tak neurobia, na konci roka sa prikloním k tej horšej. Polročné vysvedčenie má svoj význam. 

ram_1634.jpg

Foto: 
Ramon Leško

- - Inzercia - -