Dnes je pondelok, 16.september 2019, meniny má: Ľudmila
Čas čítania
1 minute
Zatiaľ prečítané

Strašiak Bratislavy: Opacha na Františkánskom námestí

marec 01, 2017 - 13:27
Tentoraz sme strašiaka nehľadali my, ale naši čitatelia. Sme radi, že vám naše mesto nie je ľahostajné a všímate si bradavice na jeho tvári.

dlhší čas vás chcem upozorniť na havarijný stav rohového domu na Františkánskom námestí, ktorý naozaj patrí medzi najškaredšie strašiaky Bratislavy a je bohužiaľ veľmi dobre viditeľný, keďže sa nachádza v pešej zóne, kadiaľ prechádzajú turisti.

Je až neuveriteľné, že renesančný dom slúži dnes na odkladanie smetných košov a zo spodnej časti odpadáva nielen omietka, ale aj tehly.

Neviem, či je známy vlastník domu a či vôbec nejakého vlastníka má. V prípade, že je jeho vlastníctvo nejasné alebo problematické, zaujímalo by ma, aké možnosti má mesto, Staré Mesto a hlavný architekt, ako aj to, akým spôsobom by bolo možné  vyvinúť nátlak, aby bola táto budova opravená.

ram_7435.jpg

Foto: 
Ramon Leško

Nedávno opravená fasáda susediaceho Mirbachovho paláca osvieži trasu, dojem sa však vzápätí pokazí pohľadom na žalostný stav tejto budovy, ktorá už len z pozície umiestnenia a určite aj vdaka jeho historickej hodnote by si zaslúžila lepší osud.

Nevkusná reklama

Prechádzkou po Starom Meste som stretla aj ďalšieho strašiaka.  Na  fotografii je historická budova stojaca  na Hlavnom námestí,  „okrášlená“ nevkusnou reklamou na výklade. Prekáža mi najmä veľkosť písma, jeho typ a farba, ktorá je podľa mňa nevhodná a na secesnej budove pôsobí mimoriadne nevkusne.

Je možné, že v historickom centre si môže majiteľ historickej budovy dovoliť niečo podobné?

Nedalo by sa nejako zariadiť, aby mesto či hlavný architekt mali dozor nad vonkajším vzhľadom historických budov a dávali povolenie  na umiestnenie reklamy? Reklama nemusí byť na škodu, ale tipológia písma, jeho farba a veľkosť by mali byť v súlade s budovou.

Budovy podobnej hodnoty by si mali zachovať nedotknutú  a čo najlepšie zreštaurovanú fasádu bez podobných zásahov. Oznam, že sa tam podávaju FOOD  a CAFFE, je úplne zbytočný, keďže ide o kaviareň  a cez veľké okna je vidieť, o aký podnik ide.

Ako príklad uvediem Paríž, kde historické budovy  musia mať zreštaurované  fasády v súlade s pôvodným stavom, vrátane nápisov. 

Staré Mesto by si malo udržať svoj charakter a nedovoliť divoké, nevkusné reklamy.

 

S pozdravom

Zuzana Bojnanská

- - Inzercia - -