Dnes je piatok, 18.august 2017, meniny má: Elena, Helena
Čas čítania
4 minutes
Zatiaľ prečítané

Martin Gyimesi: Som síce operný spevák, ale nebojím sa zamastiť si ruky od oleja

máj 23, 2017 - 12:06
Martin Gyimesi o Mozartovej opere Únos zo serailu, o svojich koníčkoch, ale aj plánoch do budúcnosti. Čo ho priviedlo k tejto profesii a čo si pozícia operného speváka vyžaduje? Ktorú operu odporúča ako divácky debut? Vyspovedali sme pre vás mladého a talentovaného sólistu Opery SND.

Pochádzate z umeleckej rodiny?

Z umeleckej rodiny nie, ale prečo s tradíciou nezačať? Moja trojročná dcérka je talentovaná na hudbu a tanec. Chceme v nej rozvíjanie tohto talentu podporiť. Už teraz pravidelne navštevuje tanečný krúžok a do budúcnosti by sme ju radi zapísali do folklórneho súboru. Dúfam teda, že ona bude ďalším rodinným umeleckým článkom.

Ako ste sa dostali k spevu a prečo ste sa rozhodli pre ten operný?

Pôvodne som sa ako tínedžer popri strednej škole venoval rockovej hudbe a až neskôr som sa rozhodol navštevovať konzervatórium. Práve tam ma operný spev oslovil a rozhodol som sa mu venovať. Operný spev sa mi stal tým pravým smerom, ktorému sa venujem s veľkou chuťou a nasadením až doteraz. Je to môj život, milujem divadelné prostredie, ľudí, s ktorými pracujem a pozitívne čaro, ktoré toto umenie prináša.

Viaže sa vaše rozhodnutie s konkrétnym okamihom alebo zážitkom, napríklad návštevou divadla?

Ako veľký fanúšik a obdivovateľ speváka Freddieho Mercuryho, ktorý vydal spoločný album s opernou divou Montserrat Caballe s názvom Barcelona, pri ktorom aj sám Mercury experimentoval s operným spevom, aj mňa toto umenie oslovilo. Neskôr som začal vyhľadávať aj albumy Luciana Pavarottiho, ktorý stál na samotnom piedestáli vokálneho umenia. Tak som si pomaly začal doma pospevovať...

Kde a u koho ste študovali operný spev?

Najskôr som začal študovať u pána profesora Františka Livoru ako študent prvého ročníka Štátneho konzervatória v Bratislave, neskôr u pána profesora Gurgena Ovsepiana a na VŠMU u pani profesorky Ľubice Rybárskej. Bola to obrovská česť, keďže všetci títo umelci boli veľkým prínosom pre našu kultúru a majú za sebou nespočetné množstvo špičkových výkonov na domácej, ale aj zahraničnej scéne. 

Máte spevácke vzory?

Áno. Sú nimi hviezdy ako Luciano Pavarotti, Luigi Alva, Guiseppe Giacomini, Piotr Beczala a spevák Freddie Mercury.

Je niečo, čo ako operný spevák nesmiete?

Treba si uvedomiť, že spevák spieva vlastným aparátom, ktorý je náchylný, samozrejme, závisí od jedinca, na vonkajšie vplyvy, s ktorými sa ľudia dennodenne stretávajú. Pri našom povolaní je však potrebná zvýšená starostlivosť o vlastné zdravie, mať psychickú vyrovnanosť, pokoru, podporu v rodinnom prostredí, optimizmus, ambície, chuť pracovať a veľkú mieru sebazaprenia. Pokiaľ tieto atribúty spĺňate, máte veľkú šancu, že príde aj úspech. Zabudnite na prehýrené noci, večerné vínka a cigarety. Pre mňa je operný spev poslanie, ale zároveň rehoľa. Musíte na sebe neustále pracovať. Je to nikdy sa nekončiace štúdium.

Ako vnímate projekt operného štúdia a operu Únos zo serailu?

Je to pre mňa opäť ďalšia veľká príležitosť vyskúšať si prácu s inscenačným tímom a mladými kolegami na takom krásnom diele, akým je Mozartov Únos zo serailu. Ja osobne Mozarta spievam najradšej. Taktiež sa nesmierne teším, že môžem byť súčasťou režisérskeho debutu v opernom titule pána Ďurovčíka! Nasedenie, s akým pracuje, je o veľkej profesionalite a tá je zárukou úspechu. Želám tejto inscenácii mnoho úspešných sezón.

V čom je interpretácia Mozartových opier špecifická?

Ako som spomenul, Mozarta spievam najradšej, keďže je to skúška profesionality. Mozarta treba spievať kultivovane a noblesne. Dá sa povedať, že je to veľká skúška technickej zdatnosti. No ako som spomenul, spievame vlastným telom a to sa tiež necíti každý deň rovnako. 

Čo ostatní obľúbení skladatelia?

Áno, samozrejme, okrem iných aj Rossini a Donizetti.

Otázka prvej opery – ktorý titul by ste divákom odporučili a ktorému sa radšej vyhnúť?

Určite by som odporučil práve ľahší lyrický žáner. Tvorbu Mozarta, ale aj Donizettiho alebo Pucciniho a Verdiho. Začal by som operou Don Giovanni, alebo spomínaným pripravovaným Únosom o serailu.

Ako sa staráte o hlas?

Jeden zázračný spôsob, z ktorého budete spievať ako slávik, neexistuje. (smiech) Treba sa naučiť si odoprieť rôzne neresti, o ktorých viete, že negatívne vplývajú na hlas. Surovým vajciam osobne neverím, podľa mňa je to mýtus. Keď sa necítite dobre, treba si oddýchnuť, ak je to vážnejšie, navštíviť foniatra. Zdravie je u nás najdôležitejšie, keď nemáte v poriadku zdravie, ihneď sa to odrazí na hlase. Bohužiaľ. 

Ako trávite voľný čas?

Voľného času je veľmi málo. Ak je, tak ho trávim výlučne s rodinou. Dcérka Martinka nám rastie ako z vody, nechcem nič premeškať, a tým sa snažím všetok čas tráviť s ňou a so snúbenicou Ivetkou. Ak ešte dáky čas zostane, s radosťou vypustím ventil v dielni pri svojej „oceľovej“ kráske FORD Cortine... Je to youngtimer, ktorý som vlastnoručne zrekonštruoval, ale i tak si vždy nájdem čosi, čo na ňom treba vylepšiť. Nebojím sa zamastiť si ruky od oleja. (smiech)

Aká hudba je vám najbližšia? Počúvate klasickú hudbu aj v súkromí?

Pri svojom aktuálnom pracovnom tempe nemám čas venovať sa počúvaniu hudby aj doma. Klasickú hudbu počúvam najmä za študijným účelom, keď doštudovávam nové tituly. Nehovorím však, že si v aute nepustím Pavarottiho. Vedľa neho by ste našli aj Duchoňa, Queen, Toma Waitssa, A. L. Webera, džez, tanečnú hudbu, ale aj tvrdý rock. Som mladý človek a žiaden hudobný žáner mi nie je cudzí.

Čo virózy? Alergie? Máte na ne osvedčený recept?

Mal som obdobia, keď som chodil na verejnosti s rúškom, aby som neochorel. Okolie to často prijíma s nepochopením a ja som od tejto zbytočnej paranoje ustúpil, keďže to vôbec nepomohlo. Ochorel som i tak. Samozrejme, že zimné obdobie je veľmi problematické. Aj operný spevák pracuje v kolektíve ľudí. Skončíme u lekára s potvrdením, že nie sme schopní práce. Túto sezónu som musel zrušiť premiéru, ktorá sa mala konať mimo SND, pretože som bol tri mesiace na antibiotikách s napadnutými prieduškami. Začal som viac pracovať na svojej imunite a zmenil som životosprávu.

Ďakujem za rozhovor a prajem veľa šťastia.

Aj ja ďakujem.

Premiéra opery Únos zo serailu v réžii Jána Ďurovčíka sa bude konať 16. a 17. júna o 19.00 hod. v historickej budove SND. Vstupenky si môžete zakúpiť on-line na stránke www.snd.sk alebo v pokladniciach SND. Pokiaľ uprednostňujete rezerváciu, je vám k dispozícii telefónne číslo +421 2 204 72 289 alebo e-mail rezervacie@snd.sk.

 

- - Inzercia - -